15-07-09

toegankelijk

Ziedaar het eeuwige lot van wat zo toegankelijk is dat het doodeenvoudig lijkt. Wat ontoegankelijk is, heeft het voordeel van de twijfel: misschien valt er wel een diamant te rapen. Van een gelsepen diamant die voor het rapen ligt, denkt men al gauw dat het een glasscherf is. En toch, bij het eerste kan net zo goed inhoudsloze pretentie komen kijken als bij het tweede vakmanschap, gekoppeld aan talent. Het onderscheid maken tussen die twee is, zeker op de grens van traditie en vernieuwing, een hachelijke taak voor de kunstkritiek.

Ingrid Vander Veken, Zestig, p. 96

Ik slik de hapjes die zij aanbiedt.
Haar wereld is ook mijn Antwerpen.
Ik lees concerten die ik hoorde en expo's die ik miste.
Boeken en muziek die ik herken, of niet.

Zij gaat er weldra mee op tournee. Ik wil dat zien.
Als geschenk met/voor een (paar) vriendin(nen), die zestig word(en) ???

Eéntje die dit jaar 55 wordt voelde zich NIET vereerd !

12:42 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-07-09

kunst en misdaad

"Les 1. Partikels met een gelijke elektrische lading kunnen niet bij elkaar komen., dat is in strijd met de ordening van het universum. Maar soms gebeurt dat bij hoge uitzondering toch, dat is dan een opstoot van vrijheid. In de mensengemeenschap vertaalt zo'n opstoot zich in kunst of misdaad. Daarom wordt kunst in totalitaire regimes vaak als misdaad bestempeld. Daarom vinden dwepers echte misdaad soms ook kunst. Vraag van de auteur : is het denkbaar dat er op een soortgelijke manier aan de zwaartekracht ontsnapt zou kunnen worden ? Antwoord van de wetenschappers: nee, stenen vallen altijd. Astrofysische oneliner. "

 

Conversations sur l'infini, een interviewboek van de Franse Jean-Claude Carrière met twee astrofysici. Volgens Ingrid Vander Veken in Zestig p. 22 worden weetjes hier weten, wereld wordt heelal.

 

11:45 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-05-09

parallel

"Wat heb je in huis na een conservatoriumopleiding ? Virtuositeit, beheersing, te veel oor voor het indrukwekkende, voor het uiterlijk vertoon. "

Anna Enquist in "contrapunt"

Dit lees ik langzaam.
Het volgt mijn tempo niet.
Ik schiet tekort in kennis en ervaring

Ik geniet,
van de compositie
van de parallellen
de ingebouwde en mijn toegevoegde

Voor moederdag was er een speciale editie met CD.
In de bibliotheek zat die er niet bij.

Goldberg Variaties van Bach
de rode draad
Ik vond ze hier

De klank is  wat minder
De laatste/eerste aria ontbreekt
Glen Gould is wazig gefilmd
en toch ...

09:26 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

06-01-09

zelfbedrog

89bIk volgde die dag het Toeval, dat spreekt in ingevingen en voorvallen, als een aangehaalde zwerfhond. Het bracht me waar ik ben. Het heeft mij nooit aan mijn lot overgelaten.

Toch is het beter om zelf de teugels in handen te houden. Het is jammer dat het onmogelijk is om altijd op te blijven letten. Men wordt afgeleid en valt op klaarlichte dag in slaap, men verdwaalt in gedachten : hetpaard bokt en de teugels ontglippen de slappe handen. Krijg ze dan maar eens weer te pakken.

Mark BOOG, De warmte van het zelfbedrog, p.7   ISBN 90-5936-011-7

11:35 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (3) | Tags: schilderij, onderweg |  Facebook |

04-09-08

nieuwsgierigheid

De dingen waar ik iets van zeg

wichelen en waggelen weg

De dingen waar ik bijna iets mee doe

kruipen nieuwsgierig naar me toe

Stop voordat ik mijn pen wegleg

 

Leo Vroman

 

---

 

Een citaat als aanzet. Een blanco kaft in huidskleur. Het woord nieuwsgierigheid uitgekapt in de 'verkeerde' kant. Hoe wij elke dag worden verleid illustreert merkspecialist Roland van der Vorst vlot in dit boek uit 2007 (ISBN 978 90 468 0334 9).

Ik las het in één trek en stond deze morgen vroeg op, verleid tot herlezen, aan het denken gezet.
Is dit wat kunstenaars doen ? Zo beredeneerd ? Of spontaan ?
Hoe zal/kan dit mij beïnvloeden, nu ik het allemaal 'weet' ?
Wil ik dat wel ?

Achter de link vind je meer erover. Ik vond het boek in de bibliotheek.

Zou ik het kopen ? Het is verleidelijk.

 

 

07:37 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-08-08

Dagboek

Dagboek, een roman
Chuck Palahniuk

pagina 211 - 212

"De linkerhelft van het brein heeft te maken met logica, taal, rekenen en redeneren, zegt hij. Dat is de helft die de mensen beschouwen als hun persoonlijke identiteit. Dat is de bewuste, rationele, alledaagse basis van onze realiteit.
De rechterzijde van het brein, vertelt de dokter haar, is de zetel van je intuïtie, je emotie, je inzicht en je vaardigheid om patronen te herkennen, Je onderbewuste.
'Je linkerbrein is een wetenschapper', zegt de dokter. 'Je rechterbrein is een kunstenaar.'
Hij zegt dat de mensen hun leven leiden met de linkerhelft van hun brein. Pas als iemand verschrikkelijk pijn lijdt, of van streek is of ziek, kan het onderbewuste tot het bewustzijn doordringen. Als iemand gewond of ziek is, of rouwt of depressief is, dan kan het rechterbrein de zaak in een flits overnemen, heel even maar, en de persoon toegang verschaffen tot goddelijke inspiratie.
Een flits van inspiratie. Een moment van inzicht.
De Franse psycholoog Pierre Janet noemde die toestand 'daling van het mentaal niveau'.
Dr. Touchet zegt : 'Abaissement du niveau mental.'
Als we moe of gedeprimeerd zijn of honger of pijn hebben.
Volgens de duitse filosoof Carl Jung zijn we hierdoor in staat in contact te komen met een universeel kennisbestand. De wijsheid van alle mensen in alle tijden.
Carl Jung, wat Peter Misty over haarzelf vertelde. Goud. Duiven. De St. Lawrence Seaway.
Frida Kahlo en haar bloedende wonden. Alle grote kunstenaars zijn invaliden.
Volgens Plato leren we niets. Onze ziel heeft zoveel levens geleefd dat we alles al weten. Leraren, onderwijs, die kunnen ons alleen maar herinneren aan wat we al weten.
Onze ellende, de onderdrukking van ons rationele brein is de bron van inspiratie. De muze. Onze engelbewaarder. Lijden haalt ons uit onze rationele zelfcontrole en opent het kanaal naar het goddelijke.
'Voldoende stress,' zegt de dokter, 'goed of slecht, liefde of pijn, kan de rede kreupel maken en ideeën en talenten opwekken waartoe we op geen andere manier toegang kunnen verkrijgen.'"

'Een fantastisch, hedendaags, nihilistisch horrorverhaal.' volgens Annelies Verbeke.

Ik was wat teleurgesteld, las wel tot het einde, licht geërgerd of wat meer. Was het alleen de eigenaardige interpunctie die mij parten speelde ? De ingebouwde leerstof ? De plot ?

Ken je dat ook ? Dat je iets leest en er iets van jezelf in herkent
en nog meer niet
dat je daar op door wil denken
en er van geniet ?

Zo ging ik de vakantie in

    en zo kom ik er terug uit

17:16 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (3) | Tags: niet schilderen, hoofdzaak |  Facebook |

06-03-08

dubbel

Nooit genoeg : zo ken je me wel !
Er is lezen en veel lezen. Ik lees nu dubbel (dacht ik). Eco. Geschiedenis van de schoonheid. Ineens ook maar geschiedenis van de lelijkheid. Zie hier . In de lelijkheid schiet hij jammerlijk te kort, vind ik. Ik erger mij dood en dat is waarschijnlijk goed. De schoonheid volgt een ander stramien en lijkt mij beter onderbouwd, maar dat zal ook wel eenvoudiger geweest zijn.
Doelbewust nam ik beide tegelijk onder oog. Parallellen zocht ik tevergeefs. Als ik ze al vond liepen ze hopeloos mank. Ergernis . ERGER. Ik zit hier te sakkeren achter mijn boeken.

'stop er dan toch mee! Wie dwingt je hiertoe? Laat je toch zo niet doen !'

Ze hebben gelijk. Maar als ik meer geld had zou ik BEIDE boeken kopen. Het zijn soms de raarste dingen die het meeste deugd doen. 

12:42 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: schoonheid, dubbel |  Facebook |

28-02-08

zeepaard

Hipocampus

Hersenen : de zetel van korte termijngeheugen én pijnbeleving ?

Wat hebben wij nog allemaal in ons hoofd ?
Wat hebben wij daar nog meer over verzonnen ? Douwe Draaisma en de metaforenmachine (isbn9789065544896) hebben hierover heel wat te vertellen.

Ik zoek verder. Teken en Droedel zeepaardjes. Zie ze overal (in). Obsessief ?

 

08:48 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: hoofdzaak, niet schilderen |  Facebook |

27-02-08

geheugen en bewustzijn

vertrouwd en o zo vreemd

 

Wim Kayzer

isbn 902540549-0 

10:00 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hoofdzaak |  Facebook |

04-02-08

eco

eco lelijk
ISBN: 978-90-351-3196-5, 451 P

geschiedenis van de lelijkheid - Umberto Eco - 2007

ik ben ermee weg
een nieuwe afleiding
zelf gezocht

en

erbij gevonden
ongeweten
ook gemist

geschiedenis van de schoonheid - Umberto Eco - 2006

ISBN: 978-90-351-2813-2, 438 P
eco schoon

08:00 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (4) | Tags: lelijk, schoonheid |  Facebook |

03-12-07

Hol

20071410074 (Large)

Misschien

ergens

een hol

in elk hoofd of in elk hart

boordevol fantasie

soms 

of alleen maar hol 

--- 

en weer dacht ik : van waar komt dit ?
dagenlang dacht ik dat, weken misschien
en
stuitte / stootte /stuitterde
op
langs
tot bij

T.S. ELIOT
Hollow men

Ik ben en was zoveel vergeten. Ooit kende ik het uit het hoofd. Helemaal. Met de 'juiste' intonatie. Lang geleden. Nu niet meer. Het was van 'moeten'. Nu vind ik er méér in. Dacht ik. Tot Wikipedia .

--- 


Misschien neem ik even vakantie.

Om dit te verwerken.

Ook dit.

 

07:45 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (5) | Tags: schilderij |  Facebook |

28-11-07

labyrint

‘De wereld waarin wij wonen wordt begrensd door een andere. Tot op een bepaalde afstand kan je daar voet in zetten en weer behouden terugkomen - vooropgesteld dat je voorzichtig bent. Maar als je eenmaal een bepaald punt voorbij bent, lukt dat je niet meer. Je bent de weg terug kwijt. Je bent een labyrint. Weet je trouwens waar het idee van een labyrint vandaan komt ?'
Ik schud mijn hoofd.
'Voor zover bekend, waren de eersten die op de gedachte van een labyrint zijn gekomen de oude Mesopotamiërs. Ze trokken de darmen uit dieren – en soms ook wel eens uit mensen, denk ik – en voorspelden daaruit de toekomst. Hoe ingewikkelder de darmen eruitzagen, des te liever ze het hadden. Het prototype van een labyrint is het darmenstelsel. Met andere woorden, jij draagt het principe van het labyrint met je mee. En dat reageert op het labyrint om je heen.’
Een gelijkenis’, zeg ik.'
'Precies. Een wederzijdse gelijkenis. De dingen om je heen weerspiegelen de dingen in je, en de dingen in je weerspiegelen de dingen om je heen. Door voet te zetten in het labyrint om je heen, slaag je er daarom soms in om ook voet te zetten in het labyrint dat binnen in je klaarligt. En in de meeste gevallen is dat ontzettend gevaarlijk.’

Uit: Haruki Murakami, Kafka op het strand. Blz. 484-485.

 

verover49

mijn labyrint

 

07:45 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: labyrint, brein, hoofd, schilderij |  Facebook |

01-10-07

Thomas Mann

ooit heb ik veel van hem gelezen
te langzaam vaak, omdat hij mijn gedachten steeds een andere kant op stuurde dan de weg die hij volgde
te snel vaak, als ik zijn beschrijvingen weigerde te volgen

later komen zinnen boven drijven
uit hun verband gerukt
bron- en contextloos

over inspiratie bijvoorbeeld
over hoe teleurgesteld het publiek zou zijn
als het wist uit welke bronnen de kunstenaar zijn inspiratie had gehaald
of hoe het zo in verwarring zou  kunnen raken
 

 

09:35 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: inspiratie |  Facebook |

24-09-07

toetsenbord

Alles nieuw en alles beter

blind typen op een nieuw toetsenbord is daar voor mij niet bij
dat wordt snel duidelijk als je vorige post doorneemt
ik had dat ook beter gedaan

blind vertrouwen in Google's spellingscontrole reikt blijkbaar niet tot skynet blogs 

blind : mijn stopwoord van dit weekend ?

blind - een blinde schilder

een schilder die blind wordt en wat hij er allemaal voor over heeft (zou kunnen hebben) om dat te vermijden
het uitgangspunt van een boek dat ik NU lees (na deze blog en de keukenzorgen)

           LARS SAABYE CHRISTENSEN, Het model
                 ISBN 978 90 445  De Geus 2007
              Oslo 2005, vertaling : Paula Stevens
                     oorspr. titel : Modellen

op pagina 8 las ik : JE VOLTOOIT EEN SCHILDERIJ NIET, JE VERLAAT HET

nu lees ik dit boek als schilder
het verhaal, dat zal er ook wel zijn, maar ergens op de achtergrond, voor mij
ik lees het te traag
overdenk en waardeer
niet altijd akkoord
wel aan het denken gezet
weeral
zou ik mijn tijd niet beter besteden met schilderen ?

 ----

ik weet niet of het zo hoort in het Noors, bij deze schrijver of bij deze vertaling, maar het eigenaardig systhematisch herhalen van de  komma stoort

net zoals ik jou misschien stoor
met mijn inconsequent ongebruik
van leestekens en hoofdletters
op dit adres

10:00 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: lezen |  Facebook |

30-01-07

SCIENCE IN ART, ART IN SCIENCE

ROUGH ASCENSION AND OTHER POEMS OF SCIENCE, by Arthur J. Stewart, Celtic Cat Publishing, 2003, 87 pages, $15 (ISBN 0-9658950-5-X)

SUPER VISION: A New View of Nature, by Ivan Amato, Abrams Books, 2003, 232 pages, $40 (ISBN 0-8109-4545-2)

BIONANOTECHNOLOGY: Lessons from Nature, by David S. Goodsell, Wiley-Liss, 2004, 337 pages, $79.95 (ISBN 0-471-41719-X)



Als ik eens heel veel geld heb, dan koop ik éérst dat boek van Amato. Als ik eerder tijd heb, dan zoek ik ze alle drie op in een bib en lees en kijk en vind nog veel meer en verlies mijn tijd (misschien wel). Je leeft slechts één keer en je weet vooraf niet eens voor hoelang. Als ...

11:57 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (3) | Tags: schoonheid, tijd, geld |  Facebook |

31-08-06

komedie

een klein boekje uit de bib
verregend, niet deze zomer
weken wacht het al,
ongeopend
slapeloos
vannacht heb ik eruit gesnoept
zomaar hapjes
zonder enig respect voor de zorgvuldige rangschikking
(vertaler of uitgever opzij gezet)

over taal als voertuig van denken
over mensen, heen en weer geslingerd tussen verbeelding en werkelijkheid
over wat nuttig en wat eerbaar is
over willen en kunnen ook

geschreven in de zestiende eeuw
secuur vertaald

Michel de Montaigne
De hele wereld speelt komedie
essays over leugen en waarheid
vertaald door Hans van Pinxteren
ISBN 90 253 3399 0

08:21 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: waarheid, taal, verbeelding |  Facebook |

14-07-06

wolkenatlas

David Mitchell ISBN 90 214 7484 0

vorige week ontdekt
gisteren gelezen
ja : in een keer
het is leestijd hier, denk ik.
weeral tijd
voor het boek en ook erin
een knappe constructie van zes verhalen
over tijd en over macht
soms overheerst de constructie een beetje, misschien




googelen op afbeeldingen 'wolkenatlas' : voor vandaag op de agenda ?
heb ik ooit wolken geschilderd ? wie zei daar dat ik niets anders doe ?

10:22 Gepost door schilderia in te lezen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: lezen, tijd, wolken |  Facebook |